Så får du tillräckligt med D-vitamin under vintern!

Vintersäsongen och mörkret är här. Se till att säkra ditt intag av D-vitamin som håller ditt skelett starkt och ditt immunförsvar i trim.

Solen skiner, luften är klar och snön knarrar under skorna. Det inbjuder verkligen till en dag utomhus där vi kan njuta av en klar och vacker vinterdag. Visst låter det underbart, men tyvärr är det inte alltid så verkligheten ser ut under vintern i Sverige. För många är vintern istället likvärdigt med ett jämngrått mörker, inte sällan med slask och regn vilket kanske inte alls är lika inbjudande för utevistelse.

D-vitamin har även kallats “solskensvitaminet” eftersom solen ger oss upp till 90 procent av vårt behov av D-vitamin. Sommartid kan det räcka med att vistas utomhus i 15-20 minuter och få sol på armar och ansikte för att tillräckligt med D-vitamin ska bildas. Men nu när den mörka säsongen är här på riktigt är det svårt att få i sig tillräckligt med dagsljus. Enligt Livsmedelsverket är det särskilt viktigt med ett tillskott av D-vitamin under vintersäsongen, men det går även bra att äta tillskott året runt.

Äldre som tillbringar lite tid utomhus tenderar att löpa en hög risk av D-vitaminbrist, och dessutom försämras kroppens förmåga att producera D-vitamin med åldern. En långvarig brist på D-vitamin kan leda till en rad allvarliga hälsoproblem, bland annat kramper och benuppmjukning, osteomalaci.

Vitacea innehåller förutom D-vitamin även en rad verksamma ämnen som hjälper till att bibehålla en frisk och välfungerande kropp.

Soliga dagar är något vi inte får för mycket av i Norden såhär i vintertid. Se därför till att få i dig tillräckligt med D-vitamin med hjälp av Vitacea. Beställ din prenumeration idag.

Recommended Posts