Maträtterna som innehåller mycket Omega-3

När det kommer till fettsyror så finns det nog ingen som är lika populär och omskriven som just omega-3. Då människokroppen inte kan skapa denna fettsyra på egen hand så måste den tillföras genom kost eller tillskott. Eftersom omega-3 har visat sig vara väldigt viktig för såväl kroppens ämnesomsättning som nervsystem är det av avgörande vikt att man ser till att regelbundet äta rätter och livsmedel som innehåller en betydande mängd.

Var hittar man omega-3?

När det kommer till kost så finns det en hel del olika källor. Mest vanligt är förmodligen att få i sig omega-3 från fisk. Så nära förknippade har dessa varit att denna fettsyra ibland helt enkelt kallas för fiskolja. Särskilt stor mängd finner man i lax, makrill och tonfisk. Är man ingen stor fiskätare så hittar man även omega-3 i rapsolja, valnötter och ägg. Kosttillskott så som Vitacea är ofta även ett lämpligt komplement, särskilt för personer som har en vegansk diet eller helt enkelt vill minska på sin konsumtion av fisk eller rött kött.

Varför är omega-3 viktigt?

Det är helt enkelt så att kroppen behöver det för att fungera som den ska. Och brist på omega-3 kan yttra sig på ett flertal sätt. Vanliga symptom är att man får torr hud, upplever trötthet och lättare drar på sig inflammationer. På sikt så finns det även kopplingar mellan omega-3-brist och utvecklingen av beteendestörningar. Därför är det rekommenderat att barn- och unga får i sig tillräcklig mängd. Hur mycket man bör äta varierar från person till person. Rekommendationerna säger att högst en tiondel av kosten bör innehålla fleromättade fetter.

Recommended Posts